Ahir divendres, dia de la setmana on alumnes i mestres solem estar una mica més cansats, vaig estar treballant amb dos alumnes de P3 amb dificultats d'expressió oral després del pati. Tenint en compte l'hora i el dia, així com l'edat dels nens i les carcaterístiques que presenten no podíem fer altra cosa que aprendre jugant (tot i que això ja ho faig casi que a cada moment i hora).
Vaig treure el joc de cuina i els aliments per tal de fer joc simbòlic, representat la realitat i les situacions de la vida quotidiana per tal d'estimular el llenguatge relacionat a aquest context.
Us animo a tenir sempre a les vostres aules diferents materials per treballar el llenguatge mitjançant el joc i les joguines, ja que la comunicació amb els nens ha de ser distesa, entretinguda, motivadora i emulant contextos reals i significatius.
Abans que no arriven els nadals i pugen els preus o s'esgote tot, mireu de fer-vos amb alguna mena de joc tipus el que us comento.

Com no, vaig acompanyar l'activitat de pictogrames fets amb els estris i aliments que tinc jo i que us paso per si en necessiteu.
- Abans de jugar, i mentres preparem el joc, podem anar trien els objectes de la capsa un per un i anar dient el nom mentre li mostrem l'objecte i el pictogrma a l'alumne.
- Mentre juguem podem nomenar de nou cada objecte alhora que mostrem el picto. Li podem fer repetir o no. Si agafa algun aliment o estri podem acompanyar les seves accions amb missatges orals amb frases del tipus: "Ah, tens una patata!" O preguntant directament: "què és això que has agafat?" Pot contestar o no. Si sabem que no és capaç de contetsar nosaltres mateixos li proporcionem el missatge oral, per a que el vagi integrant: Ah, ja veig, has cuinat el pollastre. Me'n dones?".
- Podem donar instruccions als nens sobre que agafar, on posar-ho, que cuinar i com cuinar, que posar al plat per menjar... i per a que ensentenguin millor recolzar els misatges orals amb els pictogrames. És important fer-los fer una seqüència lògica pel que fa al jc. El més normal no seria començant menjant, si no seguir el procediment normal de preparar un aliment per acabar menjant-lo.
- Alhora de recollir podem demanar als nens que ho fiquen a la capsa seguint les nostres instruccions. Li donem l'ordre de guardar dins la capsa dient una frase simple com "Ana, guarda...(paraula - objecte) a la capsa". Si no entén, li mostrem el pictograma i li indiquem amb signes que ho pose dins la capsa. Podem veure quin nivell de comprensió oral té o bé si associa imatge - objecte.
- És important reforçar les seves verbalitzacions orals, per això de vegades si no emet sons o paraules podeu no fer-los cas tot i que pugau estar entenent el que volen pels gestos o la mirada. Com que sabem el que vol, ho direm de forma molt breu i li indicarem que ho digui ell/ella. En el moment en que verbalitze alguna cosa, per mínima que siga o fins i tot ininteligible, li farem cas i atendrem a la seva demanda. Això li farà entendre que cal parlar per expressar-se i comunicar-se amb els altres. A les famílies és un dels aspectes que convé explicar, ja que moltes vegades com que entenen als seus fills no els "forcen" a parlar.
La dinàmica seria la mateixa o pareguda per a la resta de jocs simbòlics que pugau tenir i utilitzar.
Si teniu cap sugerència o dubte no oblideu deixar la vostra valoració o comentari. Moltes gràcies!
Autor pictogrames: Sergio Palao Procedencia: ARASAAC http://catedu.es/arasaac Licencia: CC (BY-NC-SA)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada