pàgines

diumenge, 15 de novembre del 2015

COMPTAR I ACUMULAR SÍL•LABES PER TAL DE PARLAR BÉ

Bon dia,
Avui parlarem d'una forma d'ajudar als nostres alumnes a parlar correctament quan presenten trastorns fonològics. 
Hi ha nens que tenen dificultats per pronunciar bé les paraules, no per qüestions motrius, orgàniques o físiques, si no perquè a nivell mental tenen alterats o endarrerits els processos cognitius relacionats amb la consciència fonològica (CF) és a dir, amb la capacitat de pensar i reflexionar al voltant dels sons de la llengua per tal de poder conjugar-los (o no) i entendre  la seqüència i ordre natural d'aquests dins de les paraules, la qual es desenvolupa entre els 3 i 7 anys i és imprescindible per a l'aprenetatge de la lectoescriptura. Quan tenen mancances en la CF, el resultat a nivell oral és una parla, moltes vegades, força inintel•ligible i desestructurada al realitzar múltiples addicions, substitucions, omissions, inversions, etc dels sons o les síl•labes que conformen els mots. Una altra característica del transtorn és la incapacitat del nen per adonar-se'n de les seves incorreccions, i per tant, moltes vegades, tot i que els hi fem repetir paraules constantment donant el model correcte, no són capaços de millorar gaire, o bé manifesten que la diuen bé quan realment no és aixi. 
En aquests casos cal treballar força tots els processos relacionats amb la CF a diferents nivells, des de la percepció de la rima o rodolí, (que podem treballar i desenvolupar des dels 3 anys) fins a la percepció dels sons i les síl•labes dintre de les paraules amb activitats de percepció de sons en posició inicial, final o ntermitja, distinció de paraules constrastades fonològicament per un sol so, recompte de síl•labes, etc. No em detindré molt més en l'explicació teòrica ni en la multiplicitat de tipus d'activitats a realitzar, ja que m'interessa mostrar-vos en concret una de les que faig servir. 

El material que us mostro està centrat en la cosciència sil•làbica. Bàsicament el podem utilitzar de dues formes. 
Com veieu tenim 3 folis plastificats,  cadascun d'ells dividit en dues meitats. El nombre de dalt o nombre d'elements enganxats (gomets en aquest cas) indica el nombre i ordre de síl•labes de la paraula. Si els posem tots seguits (ocupa cert espai) podem treballar amb paraules polisíl•labes de fins a 6 cops de veu, però no és sovint i menys amb nens que els hi costa tant pronunciar, per això normalment utilitzarem de l'1 al 4.



La primera activitat pot consistir en comptar síl•labes o cops de veu amb aquest suport visual. També podem separar paraules picant de mans, però això no els hi proporciona cap suport per fer el recompte del nombre de cops. Altres vegades utilitzen l'estratègia d'anar posant dits a la mà conformen diuen una síl•laba, però també els hi resulta una mica difícil. 1r direm la paraula sencera. Després, començarem a separar-la, i cada vegada que digam una síl•laba, posarem el dit (si anem dient paraules de forma oral) o la targeta (si utilitzem vocabulari representat en targetes i cartes) a sobre de la casella corresponent. Per exemple: 
  1. "Anem a separar i comptar els cops que té la paraula PATATA. Fixa't. PA (posem a la 1a casella)
  2. TA (a la 2na)
  3. TA (a la 3a). 
  4. Molt bé. Ara tú, digues i compta". 
  5. Deixem que ho faci i en acabar li preguntem: "Quants cops té?" 
Si ho ha fet bé el nen tindrà el dit o targeta a sobre del nombre que indica la quantitat de síl•labes. Si no ho ha fet bé podem repetir el nostre exemple o fer un modelatge agafant les seves mans a mesura que comptem a poc a poc i avancem per les "caselles".

Si el que ens interessa és treballar l'estructura de la paraula perquè els nens solen fer diversos processos com omissions sil·làbiques, substitucions o adicions i volem que repecte el nombre de síl·labes, cal anar fent-ho de forma repetitiva i  acumulativa. 
Es tracta de dir les paraules començant per la primera síl·laba i anant afegint. Abans d'afegir la següent síl·laba el nen ha de repetir el que hem dit. Ho veiem amb un exemple:
  1. Si anem a dir la paraula PATATA començarem nosaltres dient PA i posant el dit a la casella del número 1.El nen ha de repetir. 
  2. A continuació tornem a la pimera i afegim la segona. Diem PA - TA, posant el dit a les caselles. El nen ho torna a repetir. 
  3. Per últim tornariem a l'inici i diriem les 3 síl·labes PA - TA - TA, de forma que el nen repetiria tota la paraula tenint en compte el record que hem anat creant de manera acumulativa gràcies al treball anterior.  
A mi me sol funcionar amb nens amb trastorns fonològics greus, però cal repetir i fer diverses vegades per a que a poc a poc ho integren. 
Si no tenim els folis a prop perquè no estem fent l'activitat com a tal, i el que volem és fer una correció d'una paraula que en llenguatge espontani ha dit malament, el que podem fer és utilitzar el nostre cos i el seu (suport tàctil). Quan la síl·laba la dic jo toco la meva mà esquerra amb la dreta i faig tants cops com sÍl·labes, i quan li toca repetir a l'alumne de forma acumulativa li vaig fent tocs en la seva mà en funció  del nombre de síl·labes a dir.
L'activitat és força senzilla i enriquidora i ja veureu com funciona, el que passa és que m'he estés una mica en la seva explicació, perdó! ;-)
Si teniu cap sugerència o dubte no oblideu deixar la vostra valoració o comentari. Moltes gràcies!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada